محلل الأعمال – Business Analyst

محلل الأعمال – Business Analyst


نبذة عن محلل الأعمال:

هو حلقة الوصل بين الفريق التقني وبين ملاك المشروع، بحيث يكون همزة الوصل فيما بينهم من خلال تجميع متطلبات ملاك المشروع ومراجعتها وتحليلها وكتابتها بلغة مشتركة يفهمها ملاك المشروع ويفهمها الفريق التقني مما يساعد الفريق التقني علي فهم المتطلبات ويضمن الرضي لملاك المشروع


أدوار محلل الأعمال:

  • فهم الأهداف والرؤية العامة للمشروع
  • فهم نطاق المشروع ومراحله المختلفة
  • فهم وجمع وتحليل المعلومات من ملاك المشروع
  • كتابة متطلبات ملاك المشروع بشكل مفصل وشامل
  • التحقق من صحة المعلومات الغير مكتملة لدي ملاك المشروع
  • شرح وتوضيح المتطلبات للفريق التقني
  • المتابعة مع الفريق التقني لضمان تحقيق المتطلبات بالشكل المتوافق مع ملاك المشروع
  • إدارة المتطلبات مع الفريق التقني
  • ترتيب المتطلبات للفريق التقني ليقوم بالعمل عليها طبقا لما يتوافق مع ملاك المشروع
  • يقوم بدعم ملاك المشروع والفريق التقني بتوفير المعلومات اللازمة لكل منهما
  • يتعاون مع المختبرين في تعريف عناصر اختبار التحقق من نسخة الاختبار

مهارات محلل الأعمال:

  • يجب أن يكون قادرا على التواصل الفعال بالطرق المختلفة سواء تواصلا مباشرا أو من خلال مكالمة صوتية أو مكالمة مرئية أو من خلال المراسلات
  • أن يكون قادرا على وضع حلول للمشاكل التي تحدث أثناء المشروع للتغلب على العقبات التقنية أو العقبات التي تواجه ملاك المشروع
  • أن يكون لديه مهارات تفكير متميزة بحيث يقوم بالاستماع لملاك المشروع ويطرح الأسئلة المناسبة لهم ليحصل على المعلومات التي تهم المشروع
  • أن يكون قادرا على الالتزام وإدارة الوقت حتى لا يؤثر سلبا على سير عمل المشروع
  • أن يكون قادرا على تحمل اختلاف وجهات النظر بين الأطراف المختلفة سواء من ملاك المشروع أو من الفريق التقني
  • أن يكون قادرا على إيصال المعلومات وتوضيحها بعدة طرق واستخدام كل طريقة طبقا للموقف المناسب
  • يجب أن يكون علي دراية بدورة إنشاء البرمجيات وطرق إدارتها

Position Overview

Work as part of a team and elicit, analyze, and document their critical business requirements. The goal is to reduce overall costs and provide more efficient use of resources. Solutions often include a platform and software development component and may also consist of business process improvements or software acquisition.

Essential Duties

•  collaborate with business owners/stakeholders to understand business needs, and work to gain in-depth understanding of business processes and procedures;
•  act as primary analyst and work with stakeholders to translate business needs into clearly-defined, well-documented, high-quality requirements, functional designs, and system supplemental specifications;
•  act as the first contact in reviewing requirements and support requests from stakeholders. This may include phone calls, in-person meetings, or emails;
•  check the quality of work completed by software engineers to ensure requirements have been met;
•  coordinate with testers on UAT in order to ensure that delivered solutions meet product owner needs;
•  remain up-to-date for documentation, including SDLC requirements and architectural documents;
•  assist in building a knowledge base for technical support;
•  create system documentation.

Technical Skills

• strong analytical and conceptual skills, with the ability to understand cause and effect, dependencies, and sequence of system events;
•  ability to analyze problems and provide corrective action plans;
•  knowledge of business process analysis;
•  ability to identify opportunities for improving process quality and efficiency and to participate in process improvement initiatives;
•  basic knowledge of industry-standard technical concepts, such as database systems and SDLC;
•  ability to validate features with the product owners;
•  ability to communicate features and requirements to the application development team;
•  ability to multi-task and manage multiple small to large projects in a cross-functional environment;
•  must be able to work individually or as a team member with minimum supervision;
•  ability to blend creativity, problem-solving, and technical skills;
•  ability to establish and maintain a high level of customer trust and confidence;
•  experience with Team Foundation Server (TFS) or Azure DevOps Server;
•  work in a team environment;
•  adapt to changing needs;